2007/05/11

JOLASA ETA IKASKUNTZA

Jolasa ikasteko bidean, ikaskuntza eta hezkuntzarekin lotuta doazen prozesuak agertzen dira, hauek direla: analisia, harremanak ezartzea, parekotasunak bilatzea, ezberdintasunak bilatzea, aurkikuntza,... imajinazioa eta sormenaz lagunduak. Taldeko jolasak direnean gainera, pertsonen arteko harremanak eta hartu emanak egotea bultzatzen da.

Ikaskuntza bat jokabide eta portaera aldaketa baino ez da. Baina batzutan, oso zaila da portaera aldaketa hori identifikatzea. Gauza bakoitza ikasteko momentu bat dago eta ikaskuntza bakoitzeko momentu egoki hori bilatu egin behar da. Jolasaren bidez, motibazioa lortzen da; hau, ikaskuntza bat gertatzeko lehenengo oinarria izango da. Jolasa bide bat izango ikasitakoa finkatzeko eta ikasteko bide berriak bilatzeko. Zer esanik ez, guzti hau euskaraz egiten badugu. Euskaraz ikasi eta euskara ikasteko balio izango digu. Horrez gain, euskara sentipen positiboekin lotzea lor dezakegu eta derrigorrezkotasun edo eskolarako hizkuntza bezalako terminoetatik aldentzea.

Vigotsky-ren ustetan, jolasak ikaskuntzarako giroa hobetzen du. Egoerak etengabe aldatzen dira eta horrek norberaren ezagutza eta taldeko ezagutzaranzko bidea irekitzen du. Jolas egoerak, ez bada oso zorrotza, estimulazioa, interesa, kontzentrazioa, motibazioa eta barietatea emango du. Jolasak pertsonalitate osoa inplikatzen du, alderdi emozionala, soziala, fisikoa eta intelektuala.


Jolasa elementu hezigarri bezala ondorengo faktoreak ditu:


  • Esperientzi motore ezberdinak eskaintzen ditu: egoerak beti ezberdinak dira, adaptazio motore bat bultzatuz, mugimendu berri bat esperimentatu behar da beti.
  • Jolasa ikaskuntzako errealitate kontestualizatu bat da: egoerak aldatzen direnez, ondo ikusi behar da adaptazioa gertatzen den ala ez. Testuinguru konkretu baten barruan esanahi gehiago du egoera eta ikaskuntza bakoitzak.
  • Jolasaren bidez umearengana hurbildu gaitezke.
  • Jolasa pertsonaren osotasuna inplikatzen du.
  • Jolasaren bidez sortzen diren arazoei erantzun berriak bilatu behar dira, sormena eta araketa bultzatuz.
  • Jolasaren bidez giza harremanak sortzen dira, hauek direla, kolaborazioa, elkarrekiko laguntza, kooperazioa, autoritarismoa, parekotasuna, borroka,... talde batuan pertsonalitatearen eraikuntza bultzatuz.

Jolasa hezkuntzarako potentzial bat da, baina oso inportantea nola aplikatzen den, Lleixá-k (Bartzelonako Unibertsitatea) dio:

  • egoera dibertigarriak planteatuz, jolasak umeen garapena bultzatu behar duela.
  • ikaskuntzarako bide bat izan behar direla baina horretarako norberak besteekiko ardura izango duela errespetua eta solidaritatea erabiliz.
  • egoerak ezberdinak izan behar direla trebetasun guztiak lantzeko eta denak izateko onak zer edo zertan.
  • partizipazioa bultzatu behar dutela (jokoetan inor ez kaleratzen saiatu behar da eta horretarako beste aukera batzuk bilatu beharko dira).

Esteka interesgarriak

Jolasa

No hay comentarios: